Siden jeg jobber som lærer, er det interessant å se på hva Krumsvik sier om det (for å se hvor langt jeg har igjen, liksom....) Fant følgende definisjon: "digital kompetanse er læraren sin evne til å bruke IKT fagleg med eit godt pedagogisk-didaktisk IKT-skjøn og å være bevisst på kva dette har å seie for læringsstrategiane og danningsaspekta til elevane".
Krumsvik sier videre at lærerne må bruke IKT ofte og mangfoldig for å bli flytende i teknologien, utvikle en praksisnær digital kompetanse, slik at en UNNGÅR ET FOR STERKT FOKUS PÅ DET TEKNISKE (kjenner meg igjen der!), dvs. lære å bruke teknologien ved å bruke den ofte. Videre sier han at det kreves prøving og feiling, årelang praktisering, refleksjon og kollegarettledning. Krumsvik avslutter med: " Lærarane må få STØTTE og HANDLINGSROM i kvardagen for å tilegne seg naudsynt digital kompetanse dersom IKT skal nyttast fagleg. Og det er først når lærarener digitalt bevisst og kompetent at det pedagogisk-didaktiske IKT-skjønet trer inn". (kjenner at jeg ikke er helt der, nei.....) Noen kommentarer?
Er enig med Krumsvik i at lærerne må bruke IKT ofte for å bli trygg på bruken. Kunne tenkt meg og fått noen tips fra deg som jobber som lærer, på hvordan jeg som skoleleder kan legge til rette for økt bruk av IKT. Hvilke forventninger har du for å komme videre.
SvarSlettDu har funnet fram til noen av kjernepunktene hos Krumsvik. På den andre siden: hvordan kan lærerne utnytte elevenes kompetanse når de ikke har den sjøl? for å trekke en liten parallell til vårt digitale prosjekt: JEG trenger ikke all verdens teknologikompetanse for at dere skal utnytte bloggen som læringsarena. Utfordringen ligger hos deg og de andre studentene. Joda, jeg skjønner at det er visse forskjeller mellom skoleelever og masterstudenter, men lurer på om det ikke også er neon likheter. Hva mener du? Ble dette for søkt?
SvarSlettHei Edith
SvarSlettSlik jeg ser mine ansatte ser jeg noen som synes bruken av IKT i undervisniga er artig. Slike ressurspersoner bør jeg vel oppmuntre til å dele sine erfaringer med resten av personalet. For å få til det igjen ser jeg at jeg som leder må prioritere mere felles tidsbruk på området. Her har jeg ikke gjort en god nok jobb på lenge.
Jeg tror vi som er lærere, bare må hive oss ut i det og bruke teknologien på forskjellige måter. Samtidig er det nødvendig med en kultur på skolen, der det reflekteres over god IKT-bruk og der erfaringer deles. Ellers blir det stor forskjell fra klasserom til klasserom. Rektor må prioritere felles tidsbruk til dette, som Hege Alice sier.
SvarSlettHei
SvarSlettJeg var vikar i en tredje klasse der skulle de bruke ikt for å lære seg klokka. Fungerte som bare det. Noen dager senere var jeg vikar i en 2. klasse og skulle bruke data tilregning med tall i området 10 til 20. Fullstendig fjasko!! De gikk videre til større og større tall. Tror dette forteller at vi må samle på de opplevelsene som er gode og ha et skråblikk på det som ikke fungerer.
Så må vi dele som Hege sier!
Etter å ha kikka innom Evas blogg før din, slår det meg at det ikke er uvesentlig å tørre å "leke" litt når det går an, samt prøve å få med flere på "leken"- å skape nysgjerrighet, gi lyst og rom til å prøve ut nye ting...Ved slik å øke læreres og skolelederes digitale kompetanse, tror jeg terskelen for å ta i bruk IKT i undervisningen kan bli mye mindre:-)
SvarSlett